Strony

wtorek, 4 października 2016

Z pamiętnika młodego rekonstruktora /cz.1/

Czy wiecie co to jest rekonstrukcja ?
Rekonstrukcja to próba odtworzenia wydarzeń z dawnych lat.
Rekonstruktor to osoba, która bierze udział w rekonstrukcjach.
Od czterech lat należę do Grupy Rekonstrukcji Historycznych Ludności Cywilnej. Latem 2014r wziąłem udział w rekonstrukcji I Marszu Pamięci Dulag 121.
Dulag 121 to obóz przejściowy dla mieszkańców Warszawy i okolic. Powstał w Pruszkowie, założony przez Niemców po wybuchu Powstania Warszawskiego w czasie II wojny światowej. Z obozu Dulag 121 ludzi przymusowo wywożono do Niemiec na roboty lub do obozów koncentracyjnych.
           Rano, w dniu rekonstrukcji na placu przed Muzeum Dulag 121 spotkało się 150 rekonstruktorów. Cześć ludzi była przebrana za ludność cywilną wygnaną z Warszawy. Cześć mężczyzn ubrana była w mundury niemieckie. Ludzie wygnani z własnych domów szli bardzo długo, byli zmęczeni i brudni. My też musieliśmy się ubrudzić. Pani chodziła z wiaderkiem pełnym popiołu, a my brudziliśmy się nim. Wszyscy dobierali sobie swoją rodzinę, Moja prawdziwa mama była moją mamą. Miałem dwóch braci i babcię. Moją babcią była pani Danusia, przyjaciółka mojej prawdziwej babci. Jako młoda dziewczynka przeszła przez Dulag 121 razem ze swoją rodziną. 


Marcel Książek 4b

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz