Strony

środa, 5 października 2016

Z PAMIĘTNIKA MŁODEGO REKONSTRUKTORA /cz.2/

Rozpoczął się Marsz Pamięci Dulag 121. Kolumna ludzi ruszyła w stronę bramy obozu. Szły całe rodziny z dziećmi, matki prowadziły wózki z niemowlętami, szli starsi i chorzy. Wśród tłumu szedł ksiądz, który głośno się modlił. Razem z nim szły siostry zakonne. Lekarz starał się pomagać chorym chociaż nie miał potrzebnych lekarstw. Całej kolumny pilnowali niemieccy żołnierze. W pewnej chwili jakiś pan wybiegł z kolumny, chciał uciec. Zauważył to Niemiec, złapał go i zawrócił do kolumny. Nagle tłum zatrzymał się. Staliśmy przed bramą. Wszyscy pytali „Czemu stoimy ?... „. Niemcy zamienili między sobą kilka słów i brama otworzyła się. Ludzie zaczęli wchodzić na teren obozu. Zatrzymałem się przed bramą i zacząłem krzyczeć: „ Mamo ja nie chcę tam wejść, ja chcę do taty !!!” Oboje z mamą płakaliśmy. Mama wciągnęła mnie do obozu. Niemcy krzyczeli, popychali karabinami, wyrywali tobołki i walizki. Ustawiliśmy się w długiej kolejce. Rozpoczęła się segregacja. Ludzie kolejno podchodzili do niemieckiego lekarza, który rozdzielał ich na grupy. Po prawej stronie byli ludzie zdolni do pracy, a po  lewej starcy, chorzy i dzieci. Nagle jakiś Niemiec wyciągnął mamę z tłumu, a ona pociągnęła mnie za rękę. Mamę popchnął na prawą, a mnie na lewą stronę. Mama krzyczała, a ja płakałem. Nagle podbiegła do mnie ciocia i ubłagała Niemca żeby pozwolił mi zostać z mamą. Znowu byliśmy razem.
      Rekonstrukcja zakończyła się kiedy wszyscy zostali podzieleni na grupy.
         To co Wam opisałem to wspomnienia jeden z rekonstrukcji w której brałem udział. Historia ta wydarzyła się dawno, dawno temu. Minęło już 70 lat od powstania obozu Dulag 121. Tylko nieliczni pamiętają tę historię. Działo się to nie za górami, nie za lasami, tylko w Polsce, w Warszawie, a obóz Dulag 121 powstał 30 km od stolicy.
         Dzięki  rekonstrukcjom poznaję historię, Wiem, że wojna to coś złego, cierpią w niej niewinni ludzie. Każde dziecko na świecie chce się uczyć, bawić i żyć szczęśliwie. 
Dlatego MY NIE CHCEMY WIĘCJE WOJNY !!!
Marcel Książek 4b


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz