Strony

piątek, 20 lutego 2015

Hodowla kryształów

Hodowla kryształów założona przez Kacpra Szczerbę z klasy 4c

Cel doświadczenia: Czy z roztworu wody z solą kuchenną (chlorek sodu – NaCl) można wyhodować kryształy soli?
Potrzebne pomoce: słoik po dżemie, woda, sól, krótki patyczek po lodach (może być ołówek), plastelina, „wełniany” sznureczek, naczynie do rozpuszczania soli.
Wykonanie i obserwacje:
Hodowlę kryształów założyłem 21 stycznia 2015 roku. Do słoika z ciepłą wodą dodawałem sól do momentu, aż więcej soli nie chciało się już rozpuścić. Powstał roztwór nasycony. Do patyka przywiązałem sznurek; sznurek zanurzyłem w wodzie z solą, a patyk przymocowałem na wierzchu słoika. Słoik odstawiłem w ustronne miejsce. Po pewnym czasie woda zaczęła parować ze słoika, a sól ulegała krystalizacji i zaczęła osadzać się na ściankach słoika oraz na nitce i patyku. Ilustruje to materiał zdjęciowy załączony do opisu. Hodowlę prowadziłem 18 dni. W tym czasie na patyku i słoiku osadzało się coraz więcej soli, a woda stale odparowywała, aż w końcu 8 lutego 2015 roku wyparowała zupełnie. Doszło do procesu krystalizacji, który polegał na wydzieleniu substancji stałej w postaci kryształów  wskutek obniżenia temperatury mieszaniny. Udało mi się wyhodować  kryształy, może nie są okazałe, ale w wyniku parowania wody z roztworu odzyskałem sól.
Wniosek: z roztworu wody z solą kuchenną można wyhodować kryształy soli, a tym samym odzyskać wcześniej rozpuszczoną sól.


21 I 2015 r.- dzień założenia hodowli kryształów

25 I 2015 r.- 4. dzień prowadzenia hodowli
25 I 2015 r.- 4. dzień prowadzenia hodowli
27 I 2015 r.- 6. dzień prowadzenia hodowli
27 I 2015 r.- 6. dzień prowadzenia hodowli
01 II 2015 r.- 11. dzień prowadzenia hodowli 
01 II 2015 r.- 11 dzień prowadzenia hodowli
08 II 2015 r.- 18. dzień prowadzenia hodowli - zakończenie doświadczenia

Moje kryształy i kryształy kolegów i koleżanek z mojej klasy można oglądać pod lupą w sali przyrodniczej (s. 36). 
Kacper Szczerba z 4c


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz